• Juho Kuusisaari

Sitkeys vie eteenpäin pitkällä aikavälillä

Sitkeys on tavoitteellisen treenaajan ja urheilijan tärkeimpiä ominaisuuksia. Kehittyminen pitkällä aikavälillä vaatii sitkeyttä ja kykyä kulkea eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta.


Jokainen yli terveyshyötyjen treenaava tulee kohtaamaan harjoitteluun vaikuttavia kipuja, vammoja tai loukkaantumisia. Loukkaantumisherkkyyttä on mahdollista madaltaa fiksulla harjoittelun suunnittelulla ja toteutuksella. Varsinaista kaiken kattavaa ennaltaehkäisyä ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä ja täten jokaista mahdollista vastoinkäymistä estää.


Toisaalta vastoinkäymiset eivät ole vain kipuja ja loukkaantumisia, vaan elämä saattaa heittää kapuloita rattaisiin myös muilla osa-alueilla. Äkilliset muutokset töissä tai parisuhteessa, mielenterveyshaasteet tai sairastelut vaikuttavat tietenkin kaikki harjoitteluun.



Tämän vuoksi harjoittelun on tärkeää olla prosessi, joka huojuu ja taipuu, mutta ei välittömästi katkea vastoinkäymisen kohdatessa. Joustava prosessi kestää muutoksia ja turbulenssia, porskuttaen aina eteenpäin tilanteeseen sopivalla tavalla.


Vastoinkäymisen sattuessa on äärimmäisen tärkeää tehdä mahdollisimman pian hyvä toimintasuunnitelma. Harjoittelun perusperiaatteet säilyvät tismalleen samoina, mutta yksityiskohtia muokataan uudelleen tilanteeseen sopivaksi. Kivut, vammat ja loukkaantumiset eivät estä harjoittelua, ne muuttavat sitä. Elämäntilanteen muutokset vaativat samalla tavalla reitin uudelleen määrittelemistä. Tilanteen mukaan laadimme uuden suunnitelman, mikäli kehittävästä harjoittelusta halutaan pitää kiinni.


Sitkeys on sellainen piirre, jota harjoittelijan kannattaa tavoitella ja minulla onkin kunnia työskennellä useiden hyvin sitkeiden yksilöiden kanssa. 💪🏼

19 views0 comments

Recent Posts

See All