• Juho Kuusisaari

Harjoittelun ylianalysointi

Harjoitteluprosessin säännöllinen analysointi on tärkeää, mutta jatkuva yksityiskohtien ylianalysointi saattaa häiritä kehittymistä merkittävästi. Sabotoitko omaa harjoitteluasi liiallisella ylianalysoinnilla?


1️⃣ Nostotekniikka kannattaa välillä purkaa osiin ja päättää sille selkeä kehityssuunta. Jokaisessa treenissä ei kuitenkaan kannata ylianalysoida ja muuttaa asioita edestakaisin, sillä taidon oppiminen sekä nostotekniikan yksityiskohtien kehittyminen vaatii aikaa. Itse asiassa tekniseen suoritukseen liittyvät yksityiskohdat kehittyvät edelleen hyvinkin kokeneilla treenaajilla.


2️⃣ Treeniohjelman suunnittelua ja seurantaa varten kannattaa nähdä vaivaa. Pienimpiä yksityiskohtia ei kuitenkaan kannata ylianalysoida jokaisessa treenissä, vaan prosessiin on pystyttävä luottamaan riittävällä tasolla viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Sama treeniohjelma tuottaa erilaisia tuloksia erilaisissa olosuhteissa, erilaisilla treeniohjelmilla on mahdollista saavuttaa näennäisesti samankaltainen huipputason suorituskyky.


3️⃣ Somea kannattaa nykypäivänä käyttää hyödyksi motivoituseen, inspiraatioon ja verkostoitumiseen. Jokaista näkemäänsä nostoa, tekniikkavinkkiä tai liikevariaatiota ei kuitenkaan kannata ylianalysoida suhteessa omaan harjoitteluunsa. Valtavan informaatiovirran edessä on tärkeää pystyä erottelemaan itselleen tärkeät seikat ja näkemään koko metsä yksittäisten puiden takaa.



Nykypäivänä yksi suurimpia valmennuksen tai itsenäisesti perehtyneen treenaajan haasteita onkin valtavan informaatiovirran seulominen ja sen tulkkaaminen tulosten kannalta olennaisiksi ydinasioiksi.


✅ Välillä tarpeellisen analysoinnin ja haitallisen ylianalysoinnin välinen ero on häilyvä. Siksi tuota välimaastoa on tärkeää oppia tunnustelemaan.


- Juho

11 views0 comments

Recent Posts

See All